Telefon  +48 692 635 066

Telefon  +48 32 210 12 12

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pompowtryskiwacze kontra Common Rail - porównanie pomp paliwa w silnikach Diesla

Silnik diesla, znany również jako silnik wysokoprężny pracuje na całkowicie innych zasadach niżeli silniki benzynowe. Tłok w komorze spalania spręża powietrze, które następnie pod wpływem bardzo dużego ciśnienia nagrzewa się do temperatury oscylującej w okolicach nawet 800 stopni Celsjusza. Wtryśnięcie dawki paliwa w powietrze o tak wysokiej temperaturze powoduje jego natychmiastowy zapłon w komorze spalania.

Czym charakteryzują się pompowtryskiwacze i pompy Common Rail?

Pompowtryskiwacze były pierwszym rodzajem pompy diesla. W autach ciężarowych wykorzystywano je już w latach 30, natomiast do powszechnego użytku zostały wprowadzone w 1998 roku. Pompowtryskiwacze jak sama nazwa wskazuje posiadają wtryskiwacz z własną pompą, która odbiera napęd od wałka rozrządu. W obrębie głowicy przebiegają wszystkie procesy, od tworzenia ciśnienia do wtrysku paliwa do cylindra. Samochody diesla wyposażone w pompowtryskiwacze charakteryzują się bardzo dużą sprawnością i stosunkowo niskim zużyciem paliwa. W pojazdach z tym rodzajem pompy możliwe jest uzyskanie wysokich mocy jednostkowych. Posiada on jednak również wady, które wpłynęły na rezygnację z tego rodzaju rozwiązania. Pompowtryski są bardzo drogie w produkcji, pracują dosyć głośno a do tego spaliny powstające podczas ich pracy są toksyczne.

Ze względu na wysokie zanieczyszczenie środowiska przez spaliny powstające z samochodów diesla, wprowadzono inne rozwiązanie – pompy Common Rail. Duży wpływ na to miało wprowadzenie norm emisji spalin w 2015 roku, przez którą większość samochodów z pompowtryskiem nie mogła być dopuszczona do ruchu. System wtrysku Common Rail posiada wspólną szynę – najważniejszy element zwany również ciśnieniowym akumulatorem paliwa, do którego olej napędowy jest tłoczony za pomocą pompy. Dzięki pojawieniu się tego elementu paliwo trafia do wtryskiwaczy z zasobnika a nie bezpośrednio z pompy, zachowując to samo ciśnienie dla każdego z cylindrów.

Silniki z systemem Common Rail charakteryzują się miękką i cichą pracą a także małą awaryjnością. Co ważne, zastosowanie tego rozwiązania w dieslach obniżyło znacząco poziom substancji toksycznych w spalinach, co ma duże znaczenie dla naszego środowiska. Największą różnicą pomiędzy tymi dwoma układami jest pompa. W systemie Common Rail znajduje się w pobliżu bloku silnika, sprężając powietrza i tłocząc je do zbiornika, a dopiero z niego trafia ono na wtryskiwacze. W przypadku pompowtryskiwaczy każda sztuka wtryskiwacza posiada wbudowaną pompę.