Telefon  +48 692 635 066

Telefon  +48 32 210 12 12

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

5 najczęstszych usterek występujących w silnikach Diesla

Silniki Diesla od lat znane są jako niezawodne jednostki napędowe, stosowane w autach osobowych oraz ciężarowych. Obecnie nadal cieszą się ogromną popularnością. Są to jednostki wysokoprężne, o samoczynnym zapłonie, w których następuje spalanie wewnętrzne w tłokach. Warto pamiętać, że nawet najbardziej niezawodny silnik może ulec awarii. W przypadku silników Diesla można wyróżnić 5 najczęściej pojawiających się usterek, z którymi muszą liczyć się ich użytkownicy.

Z jakimi usterkami silników Diesla muszą liczyć się ich użytkownicy?

Każdy silnik diesla zbudowany jest z głowicy cylindrowej z zaworami, bloku cylindra, tłoków połączonych korbowodami z wałem korbowodowym, układu wtrysku paliwa, układu rozrządu zaworów, układu ssącego, wydechowego oraz układu przeniesienia mocy. Pierwszym elementem w silniku Diesla, który może ulec awarii, jest turbosprężarka. Jest ona elementem niezbędnym do osiągnięcia odpowiednio dużej mocy oraz momentu obrotowego w nowoczesnych jednostkach. Jeżeli samochód nie jest w stanie gwałtownie przyspieszyć lub gdy podczas naciskania pedała gazu słychać gwizd, to znak, że turbosprężarka uległa awarii.

Drugim awaryjnym elementem w silnikach Diesla są wtryski paliwa typu Common Rail. Wtryski stosowane są w celu dostosowania silników Diesla do wymagań dotyczących czystości spalin, a także poprawy pracy silnika. Tankowanie paliwa niskiej jakości lub zassanie cząstek stałych przez pompę może spowodować uszkodzenie wtrysków. W takim wypadku można wymienić wtryski na nowe lub zdecydować się na regenerację wtryskiwaczy, co jest zdecydowanie tańszym i bardziej ekologicznym rozwiązaniem.

Jakie jeszcze elementy silnika Diesel mogą ulec awarii?

Kolejnym awaryjnym elementem silników Diesla są filtry cząstek stałych. Te elementy odpowiadają za filtrowanie spalin i zatrzymywanie rakotwórczych cząsteczek sadzy. Osoby, które korzystają z samochodu z silnikiem Diesla tylko do krótkich podjazdów i jazdy po mieście mogą liczyć się z zapchaniem filtra, ponieważ na krótkich trasach sadza z filtra nie ulega wypaleniu. Zapchanie filtra skutkuje wzrostem zużycia paliwa. Jeżeli już dojdzie do awarii filtra, należy go wymienić.

Awarie w silniku Diesla mogą dotyczyć pompy wysokiego ciśnienia. W większości przypadków jest napędzana paskiem rozrządu i odpowiada za regulację ciśnienia i tłoczenie paliwa. Jeżeli ten element ulegnie uszkodzeniu, może pojawić się problem z rozwijaniem mocy, a także kłopoty z wyciekiem paliwa. Awarii może ulec również koło dwumasowe. Ta część jest odpowiedzialna za tłumienie wibracji w układzie korbowo – tłokowym, co ma znaczący wpływ na komfort jazdy oraz zmniejszenie obciążenia skrzyni biegów. Wyeksploatowane koło dwumasowe może ulec zniszczeniu, co powoduje stuki przy gaszeniu silnika, szarpanie na biegu jałowym oraz piski podczas redukcji biegów.